تاریخچه و وضعیت موتور برقی در داخل کشور

نگاهی کوتاه به تاریخچه و وضعیت موتور برقی در داخل کشور.


حمل و نقل سبز شهری عبارتی است که در دنیا از حدود سال 2011 و در ایران از حدود سال 2016 مطرح گردید و به ویژه با وسایلی همچون ماشین های هیبریدی، دوچرخه برقی و موتور برقی ترند شد. با این که ماشین های هیبریدی در ابتدای امر با تسهیلات و شرایط مناسبی که توسط تامین کنندگان مهیا می شد، با قدرت پا به حمل و نقل شهری در ایران گذاشتند اما رفته رفته و با اعمال محدودیت های قانونی واردات و تعرفه های ورود به طرح های ترافیکی که پیش تر به رایگان بود، کمرنگ و کمرنگ تر شدند. در این بین اما وسایل نقلیه ی دیگر، یعنی دوچرخه برقی و موتور برقی با اهتمام بالای چند شرکت داخلی نقش پررنگی را در شیوع LEVs ها (وسایل نقلیه ی سبک و پاک) در میان مردم، به ویژه در شهرهای شلوغ ایفا کردند. گرچه کیفیت قطعات اصلی این موتور برقی ها، به خصوص باتری آن ها، در زمان ورود به کشور، یعنی سال 1395 به قدری بد بود که اعتماد طیف زیادی از مردم که به موتور برقی یا دوچرخه برقی نگاهی جدی برای جابجایی های شهری خود کرده بودند از دست رفت اما با تلاش زیاد بسیاری از مهندسان و تامین کنندگان داخلی، امروز موتور برقی هایی با کیفیت های بسیار بالا در داخل کشور مونتاژ شده و به دست کاربران می رسد که با یک ارائه ی شایسته در سطح کشور و فرهنگ سازی مناسب، می تواند به راحتی اعتماد از دست رفته ی مردم در این زمینه را بازیابی کند.


آن چه ضروری است ذکر این نکته می باشد که موتور برقی های موجود حال حاضر در بازار کشور قدرتی به مراتب بالاتر از موتور برقی های یکی دو سال گذشته دارند و تمرکز مونتاژ و تولید آن ها به سمت موتور برقی های با توان های بالا (محدوده ی 2 تا 3 کیلووات) رفته و این به ویژه برای شهرهایی، نظیر تهران که در شیب واقع شده اند و برای کاربرانی که مسافت های طولانی تر را به ویژه با یک همراه می پیمایند، قابلیت اتکا به موتور برقی را افزایش می دهد. صنعت موتور برقی در ایران هرروز رو به پیشرفت بوده و پیش بینی می شود که تا سال 1402 حداقل 25 درصد کل خانوارهای کشور و 70 درصد خانوارهای ساکن در شهرهای بزرگ لااقل یک دستگاه موتور برقی در پارکینگ منزل خود داشته باشند. چیزی که در این بین اعتماد مردم را به یک موتور برقی بیش تر می کند، طول عمر قطعات اصلی و خدمات پس از فروش معتبر از بابت تامین قطعات و تعمیرات احتمالی می باشد که در صورت لزوم و در مواقع بحرانی بتواند خدمت رسان کاربران باشد. این قضیه بیش تر از بابت تامین قطعات حائز اهمیت است، چون به طور ذاتی یک موتور برقی تا 80 درصد کم تر از یک موتور بنزینی قطعه دارد و قطعات آن نظیر الکتروموتور معمولا عمری بین 10 تا 15 سال دارند و در نتیجه قطعه ی مکانیکی خاصی در یک موتور برقی موجود نیست که نیاز به تعمیرات یا نگهداری خاص داشته باشد؛ اما اگر تصادفی برای کاربر پیش آید با به طور کلی به قطعه ای نیاز داشته باشد، او به خدمات پس از فروش نیاز دارد. با این وجود روز به روز به تعداد تعمیرگاه های قطعات برقی موتور برقی نیز افزوده می شود؛ به گونه ای که در حال حاضر حتی گروهی به تعمیرات سیار موتور برقی مشغولند. این نکته را به یاد داشته باشید که به طور کلی، یک موتور برقی با کیفیت، بین 80 تا 100 درصد مواقع به تعمیرات اساسی برد و موتور اصلا نیاز پیدا نمی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =