اولین نکته‌ای که در خرید موتور سیکلت‌های برقی باید رعایت کنید این است که بدانید در کل در تمام نقاط جهان موتورهای برقی به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول موتورهای با باتری لیتیومی و دسته دوم با باتری‌های لید اسیدی پس مهم‌ترین بخش برای خرید موتور دانستن تفاوت بین این دو نوع باتری می‌باشد که نقش بسیار مهمی در نحوه سواری شما در آینده و هزینه‌هایی که در آینده متحمل خواهید شد بازی می‌کند در ادامه معیارهای مهم بررسی این تفاوت در سه قسمت بیان خواهد شد

۱. طول عمر باتری‌ موتور برقی:

طول عمر باتری لید اسید همانند باتری‌های به اصطلاح معروف اتمیک اتومبیل‌های شخصی در ایران یک سال و نیم تا دو سال می‌باشد و مصرف کننده باید در هر یک سال و نیم یک بار به طور متوسط ۵ تا ۶ عدد باتری لید اسید که قیمت هر کدام نزدیک به ۲ میلیون تومان می‌باشد را خریداری نماید که سر جمع هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون در یک سال و نیم به راکب موتور سیکلت تحمیل خواهد کرد ولی در باتری‌های لیتیومی که شامل ۱۰۰ تا ۲۰۰ سلول باتری مجزای لتیومی می‌باشند طول عمری برابر با حداقل ۷ سال خواهیم داشت که با توجه به هزینه دو برابری باتری لیتیومی نسبت به باتری اسیدی بسیار به صرفه‌تر خواهد بود که در بلند مدت از باتری‌های لیتیومی استفاده شود در واقع در ازای هر سال استفاده از موتور سیکلت هزینه کمتر از ۵ میلیون تومان برای استفاده کننده خواهد داشت این در صورتی است که در باتری‌های اسیدی هزینه به سالانه ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد شایان ذکر است که این نوع باتری‌های لیتیومی در خودروهای داخل ایران همانند تویوتا کمری هیبریدی لکسوس هیبریدی سوناتا هیبریدی استفاده می‌شوند و دارای گارانتی ۹ ساله می‌باشند که در ایران بر روی موتور سیکلت‌ها گارانتی برابر با یک سال می‌باشد مزیت دیگری که باتری‌های لیتیومی نسبت به اسیدی دارند این است که در ستفاده از این باتری‌ها در صورت بروز مشکل می‌توان تنها تعدادی از سلول‌ها را تعویض نمود و هزینه را کاهش داد

2. میزان پیمایش موتور برقی:

قسمت بعدی که در مقایسه موتورهای برقی با باتری لیتیومی و اسیدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت بحث میزان پیمایش می‌باشد. به طور عموم در یک موتور ۲۰۰۰ وات اسیدی میزان پیمایشی که می‌توان با یک بار شارژ طی نمود برابر با ۴۰ کیلومتر در شهر تهران می‌باشد که دارای متوسط شیب ۶ درجه می‌باشد ولی همین پیمایش در موتورهای برقی با باتری لیتیومی که به طور متوسط ۷۰ کیلومتر می‌باشد که حداقل با هر بار شارژ می‌توان ۲۰ کیلومتر بیشتر از باتری‌های اسیدی پیمایش گرفت

3. قابل حمل بودن باتری و وزن باتری موتور برقی:

و در قسمت سوم و آخرین بخش بررسی تفاوت بین این دو نوع باتری به وزن و فیزیک باتری می‌پردازیم که نقش بسیار مهمی در کاربرد موتور برقی ایفا خواهند کرد.
به طور عموم در یک موتور برقی ۳۰۰۰ وات لید اسید شش عدد باتری استفاده می‌شود که وزن مجموع آنها بین ۴۰ تا ۵۰ کیلو می‌باشد و این یعنی یک نفر بار اضافه روی موتور! در صورتی که در موتورهای برقی مشابه با باتری لیتیومی وزن باتری حداکثر ۱۴ کیلو می‌باشد که این کاهش وزن نقش بسیار مهمی در افزایش میزان پیمایش با هر بار شارژ و همچنین شتاب‌گیری در موتور سیکلت برقی ایفا می‌کند سلام

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *