اطلاعاتی در مورد باتری اسیدی به عنوان عنصر ذخیره ساز انرژی در یک موتور برقی

باتری لید اسید (سربی اسیدی) یکی از انواع وسایل ذخیره ساز انرژی با قابلیت شارژ مجدد می باشد که نخستین بار بیش تر از صد سال پیش، یعنی در اواسط قرن نوزدهم میلادی، توسط فیزیکدان فرانسوی، گاستون پلانته اختراع شد و از آن پس با وجود ذخیره ی انرژی کم نشبت به وزن و حجمش، به دلیل هزینه ی پایین و عرضه ی زیاد در وسایل نقلیه ی موتوری مورد استفاده قرار گرفت.

 

البته با گذر سالیان بسیار از تولید باتری اسیدی، اکنون پیشرفت های زیادی به نسبت نسخه های اولیه در صنعت این باتری ها به وجود آمده است. از ابتدای سال ۲۰۱۱ و با ورود جدی موتور برقی به بازار، کم هزینه ترین، در دسترس ترین و منطقی ترین مدل باتری که برای استفاده در یک موتور برقی مناسب به نظر می رسید همین باتری اسیدی بود و گرچه استفاده از باتری های با دوام تر و سبک تر لیتیومی در همان زمان، ورودی جدی تر از قبل را به وسایل برقی پیدا کردند اما برای طیف بیش تر کاربران، استفاده از موتور برقی با باتری اسیدی توجیه پذیری داشت.
باتری های اسیدی در حال حاضر در تیپ هی مختلفی برای استفاده در خودرو، موتور برقی، آنچه در این مقاله برای ما حائز اهمیت است، توضیحاتی درباره ی آن تیپ از باتری اسیدی است که برای استفاده در موتور برقی بهینه ترین میزان شارژ و قدرت را به کاربر برساند. یک چنین باتری اسیدی ای که می‌تواند بسته به تکنولوژی ساخت، زمان ساخت و برند، دستخوش تغییرات کیفیتی بعضا زیادی نیز گردد غالبا باید دارای مشخصات زیر باشد:
۱- بهترین باتری اسیدی موتور برقی باید دارای یک برند معتبر با تاریخ ساخت به روز یا نزدیک به زمان بهره برداری باشد.
۲- بهترین باتری اسیدی موتور برقی نباید مدت زمانی بیش تر از سه ماه بدون شیوه ی درست نگهداری، در انبار و بلا استفاده مانده باشد. بدین منظور مراکز مطمئن برای جلوگیری از اتلاف هزینه، از بین رفتن اعتبار، خدمت رسانی به مردم و … حتما باتری ها را به روز استفاده کرده و یا به شیوه های استاندارد از آن ها مراقبت می کنند تا ضعیف یا خراب نشود.
۳- بهترین باتری اسیدی موتور برقی باید از باکیفیت ترین الکترودها ( به ویژه سرب یا ماده ی فعال درون الکترود منفی که واکنش شیمیایی اصلی درون باتری با اکسید شدن آن صورت می گیرد)، الکترولیت ها و جدا کننده ها بهره مند است.
۴- بهترین باتری اسیدی موتور برقی از جدا کننده یا ایزولاتور ژل (Gel) در ساختار خود بهره می برد. جداکننده یا فاصله دهنده، یکی از بخش های اصلی باتری های سرب اسیدی را تشکیل می‌دهند که وظیفه ی اصلی آن‌ها جداسازی و ایزوله کردن الکتریکی قطبهای مثبت و منفی از یکدیگر است. بخشی از تکنولوژی ساخت باتری های سرب اسیدی مربوط به طراحی این ایزولاتورهای الکترومکانیکی است. به طور کلی در باتری هایی که از این نوع جداکننده‌ها استفاده می‌کند الکترولیت به صورت مایع جریان ندارد و اغلب به صورت ژلی یا خمیری شکل است. این موضوع در مورد عملکرد باتری های اسیدی در موتور برقی به طور تجربی و عملی تاکنون بیش تر جواب داده است.


۵- بهترین باتری اسیدی موتور برقی دارای کد شناسایی اصل، ساختار فیزیکی طبیعی و تاریخ ساخت می باشد و در زمان کار بر روی موتور برقی مسافت پیمایشی معقولی را با توجه به ویژگی های پکیج باتری برای کاربر فراهم می کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که یک باتری اسیدی به دلیل ساختار درونی سربی خود بالفطره وزن بالایی دارد و سنگین بودن یک باتری اسیدی ابدا نمی تواند دلیل و نشانه ای بر کیفیت بالای آن باشد.
۶- بهترین باتری موتور برقی باید طول عمر لااقل ۵۰۰ مرتبه شارژ با مسافت معقول را برای کاربر فراهم کند.

باتری های به کار رفته در موتور برقی های عرضه شده در بازار کشور اغلب از باتری لید اسید به عنوان قلب تپنده ی موتور برقی برخوردارند که نمونه ی ۱۲ ولت ۲۰ آمپری تیپ ترین نمونه در این بین است. معمولا در هر موتور برقی و بسته به مدل آن، بین ۳ تا ۶ نمونه از این باتری به کار می رود که در کنار هم به شکل سری کار می کنند. طبق قوانین فیزیک، در چنین صورتی و برای مثال یک نمونه موتور برقی با ۶ عدد از باتری یاد شده، ولتاژ ها با هم جمع می شود و آمپر ثابت می ماند؛ یعنی پکیج باتری برای چنین موتوری ۷۲ ولت ۲۰ آمپر خواهد شد. باید دانست که چنین موتوری در این صورت ۱۴۴۰ وات ساعت (حاصلضرب ولتاژ در آمپر باتری) توان اسمی تولید می کند.
به هر حال با وجود نکاتی مانند سنگینی یا تکنولوژی قدیمی باتری اسیدی به عنوان باتری موتور برقی، کماکان از این باتری در بسیاری از مدل ها ها استفاده می شود و همان طور که گفته شد، دسترسی بالا و قیمت پایین تر به نسبت باتری های جایگزین جدیدتر همانند باتری لیتیومی، دلایل اصلی این تمایل کارخانه ها و کاربران به استفاده از این نوع باتری در موتور برقی هستند. در مقالات بعدی به شکل بسیار کامل تری با ریز و‌ درشت انواع باتری موتور برقی آشنا می شویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 79 = 81